72 procent van glasaansluitingen is klantloos

Reggefiber timmert flink aan de weg met het aantal glasvezelaansluitingen in Nederland. Maar het aantal klanten blijft achter, mede door slimme marketingacties van UPC en Ziggo.

Eind september had Reggefiber, een jointventure van Reggeborgh en KPN, in total 844.000 Nederlandse huishoudens aangesloten op glasvezel. Dat meldt KPN naar aanleiding van het overnemen van de glasvezel-isp’s van Reggeborgh en Reggefiber.

28 procent aangesloten

In september 2010 waren er 612.000 huishoudens aangesloten, een jaar daarvoor 462.000. Maar ondanks deze gestage groei in aansluitingen, ligt de grote meerderheid van de glasvezelkabels tot aan huis ongebruikt in de grond. In september waren er namelijk slechts 240.000 daadwerkelijke klanten op het glasnetwerk van Reggefiber.

Reggefiber voortgang

Dat is maar 28 procent van het aantal aansluitingen. Sterker nog: de verhouding tussen het aantal huishoudens dat is aangesloten en het aantal dat daadwerkelijk klant is, schommelt al jarenlang rond de 27 a 28 procent.

“Verhoging van dat percentage is hard nodig, wil Reggefiber het op termijn financieel bolwerken”, reageert David Yoshikawa, telecomanalist bij Stratix tegenover Webwereld. Hij heeft een drietal verklaringen voor het achterblijven van het aantal glasvezelklanten. Ten eerste doen de kabelaars UPC en Ziggo hun uiterste best om klanten te behouden en nieuwe klanten te lokken. Met succes, constateert Yoshikawa.

Grote steden blijven achter

Ten tweede heeft KPN/Reggefiber de ondergrens van het aantal mensen dat intekent voor glasvezeldiensten verlaagd. Eerst moest 40 procent van de huishoudens in een gemeente of wijk ‘meedoen’ voor de spade in de grond ging, dat is later teruggeschroefd naar 30 procent.

Waarom het overall percentage dan onder de 30 procent zit heeft nog weer een andere verklaring. In een aantal gevallen is Reggefiber gaan graven zonder van te voren vast te leggen hoeveel mensen een abonnement wilden. Dit is vooral in grotere gemeenten het geval, zoals Amsterdam, Almere, Enschede, Hilversum, Dordrecht en Amersfoort. In een aantal van die plaatsen blijft het percentage klanten daar achter.

Een woordvoerster van Reggefiber bevestigt de analyse van Yoshikawa. “De uitrolsnelheid is vlot, het aantal klanten blijft in het begin nog relatief laag. We zien overigens wel dat er ook vaak al tijdens de uitrol meer animo komt.”

Lange adem

Wel erkent Reggefiber dat er vaak daarna nieuwe ‘activeringscampagnes’ nodig zijn om het aantal klanten op te krikken. Dat is ook precies waarom KPN de serviceproviders van Reggeborgh en Reggefiber wil overnemen, om meer “verkoopkracht in de markt te krijgen”, legt de zegsvrouw uit.

De aanleg van glasvezel tot in de meterkast (Fiber-to-the-Home, FttH) kost circa 1000 euro per huishouden. Zolang de aanlsuiting niet is geactiveerd, zijn er geen inkomsten voor Reggefiber of andere providers.

Reggefiber heeft voor de aanleg een glasvezel een terugverdientijd van twintig jaar geprojecteerd. “Misschien wordt dat wel dertig jaar. Het is echt een kwestie van een lange adem.”

Bron: Webwereld

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.