Mobiel internet groeit explosief

Mobiel internet zal volgend jaar in waarde groter blijken dan internettoegang via een vaste lijn. In 2013 wordt naar schatting wereldwijd een slordige 259 miljard dollar aan mobiele internetaansluitingen uitgegeven, waarmee de mobiele omzet die van vaste lijnen overschaduwt. Dat voorspelt het accountants- en adviesbureau PwC in zijn jaarlijkse ‘Global Entertainment & Media Outlook’.

Mobiel heeft de toekomst. Die boodschap klinkt door in het jongste rapport van PwC over de Entertainment en Media-branches. Het mobiele internet speelt daarin een grote rol, aldus het bureau. Zo zal in 2017 51 procent van alle huishoudens wereldwijd (2012: 40 procent) over breedbandige internettoegang beschikken, waarbij 54 procent daarvan het internet via een snelle mobiele verbinding opzoekt. Ter vergelijking: het aandeel ‘mobiel internet’ bedroeg in 2012 nog 31 procent.

Ook de uitgaven aan bijvoorbeeld advertenties zullen in toenemende mate gericht zijn op het bereiken van doelgroepen via smartphones en tabletcomputers die met het internet zijn verbonden. PwC voorspelt dat mobiel adverteren tot 2017 een gemiddelde jaarlijkse groei van 27 procent zal doormaken. In 2017 moet er een totaal van 27 miljard dollar aan mobiele advertenties worden verspijkerd. Het bureau stelt verder dat de groei in mobiele internettoegang met name een vlucht zal nemen in de zogenoemde opkomende markten (waaronder Rusland, India, Brazilië, het Midden-Oosten, Noord-Afrika en delen van Latijns Amerika). “Wij voorspellen dat de vier BRIC-landen (Brazilië, Rusland, India en China, red.) samen alleen al goed zijn voor de helft van alle wereldwijde mobiele internetgebruikers”, zegt Ennel van Eeden, director Technology, Media en Telecom.

Bron: Connexie

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.