China Mobile lijdt onder Chinese Whatsapp-variant

De Chinese operator China Mobile meldt een terugval van de winst. Het is de eerste keer in veertien jaar dat ’s werelds grootste operator (gemeten naar het aantal abonnees) een winstval incasseert. Een van de voornaamste reden voor de negatieve financiële tendens is een stevige afname van het aantal sms- en mms-berichten dat zijn abonnees versturen.

Het jaar 2013 is voor China Mobile minder fortuinlijk gebleken. Het bedrijf heeft de operationele omzet weliswaar met 8,3 procent weten te laten groeien naar een totaal van 630,2 miljard yuan (circa 73,5 miljard euro), maar de winst daalde naar 121,8 miljard yuan (14,2 miljard euro). In 2012 bedroeg de winst nog 125 miljard yuan (14,6 miljard euro). De eerste drie maanden van 2014 laten eenzelfde ontwikkeling zien. De kwartaalwinst daalde substantieel ten opzichte van het voorgaande jaar en kwam uit op 3,54 miljard euro.
De grote boosdoeners zijn de afname van het sms- en mms-gebruik onder de 776 miljoen China Mobile-abonnees en de hogere subsidies die het bedrijf aan mobiele telefoons spendeert. Zo daalde de sms- en mms-omzet in 2013 met 6,5 procent. De gemiddelde omzet per gebruiker (ARPU) werd hierdoor danig gedrukt en kwam in 2013 uit op 67 yuan (7,8 euro). In 2012 bedroeg de ARPU nog 72 yuan (8,4 euro).

China Mobile lijkt met het jongste nieuws over zijn financiële prestaties nu pas last te krijgen van een trend die zijn Westerse branchegenoten al enige tijd hoofdbrekens bezorgd. Gebruikers verkiezen in toenemende mate het versturen van instant messages via het mobiele internet boven het klassieke sms- of mms-bericht. Daarmee wordt een lucratieve inkomstenbron danig aangetast: voor de sms- of mms-berichten moet apart worden afgerekend, terwijl een IM-bericht ‘gratis’ is. Instant messaging verloopt via het mobiele internet en valt doorgaans in de databundel die bij het mobiele abonnement is inbegrepen. In China is WeChat de meest populaire IM-dienst. Het heeft, naar eigen zeggen, zo’n 355 miljoen maandelijks actieve gebruikers.

De Chinese operator tracht het tij te keren met een substantiële investering in het verder uitrollen van zijn 4G-netwerkinfrastructuur. Op dit moment heeft het bedrijf ruim 1,34 miljoen 4G-abonnees, waarvan het grootste deel met behulp van een Apple 5S gebruik maakt van de snelle mobiele internettoegang. Deze smartphone is relatief kort op de Chinese markt: China Mobile heeft het apparaat sinds 17 januari jaar in zijn assortiment.

Bron: Connexie

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.